Malou

Malou torsdag 6 november 2008

Imorgon kommer Håkans kusiner med respektive hit på middag. Vi har tittat på datum i över ett år så nu är det verkligen dags! Menyn är enligt lchf-kosten och består av:


Förrätt: Krämig kantarellsoppa med en parmesancrisp.

Huvudrätt: Airams fläskfilégryta med svarta oliver, grädde, dragon och bacon. Grillade grönsaker och sallad till detta.

Efterrätt: Chokladtårta med mandelbotten.



Jag gjorde efterrätten idag och såhär gott såg det ut ....
Jag började med mandelbotten, självklart utan socker och mjöl.

Finhacka mörk och fin choklad.....

Som sakta smälter i varm grädde....

...till en slät och fin chokladkräm

.... och så en klick creme fraiche i för att balansera smakerna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Na men. Va gott de ser ut ju!

Men man far val inte ata socker med den all-fat dieten???

Fred

Malou sa...

Det är 34 gram kolhydrater på 100g mörk choklad. Och man skall äta 10-15 g per dag i vår diet. Så jag räknar att det är 68 gram kolhydrater i denna kaka delat på säkert 20 bitar. Inte så farligt med andra ord. det är sedan vispgrädde, creme fraiche, cointreau (en mtsk) kaffepulver och kakao. Ingen ko på isen =))))) Kul att du följer min blogg sweetie, tack för ditt email med, jag svarar dig efter dina kusiners besök och tentan som lämnas in på söndag =)))) kramkram