Malou

Malou måndag 20 oktober 2008

Jag är inte nöjd med Xenical. Gillar inte att stoppa i mig en massa piller. Så jag har läst och läst och läst om en diet som heter "low carbs, high fat" (lchf) och idag börjar jag och Håkan med den. Detta innebär i stort att man äter ca 10% kolhydrater, men inget mer. Detta innebär att jag måste lära mig äta grönsaker, annars blir jag inte mätt, så jag ser två stora förändringar med detta, dels att jag lär mig äta grönsaker, och dels att vi går ner i vikt.

På internet står det förklarat såhär:

"Kolhydrater, snabba såväl som långsamma, bryts alla ned i magen till enkla sockerarter innan upptag i tarmen till blodet. Därmed stiger blodsockret vilket i sin tur ökar produktionen av hormonet insulin. Detta är kroppens mest fettinlagrande hormon.
I större mängd förhindrar insulin fettförbränning och lagrar in överskott av näring i fettceller. Det kan efter en tid (någon timme) leda till ett underskott av näring i blodet vilket skapar hungerkänslor, och s.k.
“sötsug“, varefter man vanligen äter mer. Sen startar processen igen, en ond cirkel alltså.
Med lågt intag av kolhydrater i kosten fås tvärtom lägre blodsockerhalt och därmed lägre insulinvärden. Detta ökar frisättning av fett från fettväven, och ökar fettförbränningen. Därmed brukar kroppsfettet minska successivt, särskilt runt magen hos bukfeta personer. LCHF gör det lättare för kroppen att leva på sina egna fettlager, då frisättningen från dessa inte hela tiden hindras av höga insulinnivåer i blodet. Det kan vara en av anledningarna till att fettintag mättar långsiktigt bättre än kolhydratintag. Intaget av kalorier brukar generellt minska i studier, då försökspersonerna får äta tills de är mätta på LCHF istället för “vanlig” mat."


Efter att vi eliminerat våra kolhydrater i skåpen så fick vi åka och handla. Och efter det såg det ut såhär:


Efter storshoppingen:


Vårt kylskåp:

Bara ketchupen som inte är LCHF nu, eftersom det är socker i. Men en liten klick lite då och då kommer vi nog fuska med ;)

0 kommentarer: